Опис досвіду

Глибокі перетворення, що відбуваються в системі народної освіти України, зумовлюють необхідність вдосконалення учіння – першої суспільно значущої діяльності школярів. Пошук конструктивних шляхів вирішення цієї проблеми приводить до методів, що сприяють розвитку мислення в учнів, активізації їхньої пізнавальної діяльності на уроках та в позаурочних виховних заходах.

Саме в активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії Солонець Володимир Петрович вбачає нові можливості для максимального розвитку дітей з різним рівнем розумових здібностей.

Добрий урок немислимий без натхнення та педагогічної інтуїції вчителя. Саме в такому разі – результат творчості, а не ремесла. Разом з тим, вважає Володимир Петрович, – добрий урок – це втілення точно розрахованого задуму вчителя, який знає основні вимоги що ставляться до уроку.

Для його уроків характерна чітка спрямованість на досягнення конкретних цілей навчання, виховання і розвитку учнів, науковість змісту, а саме: теоретично правильне розкриття учням основних законів, понять, фактів хімії, зазначених у шкільній програмі, показ їх у розвитку відповідно до просування учнів у навчальному пізнанні.

Три конкретні завдання слугують вирішенню в процесі групової діяльності загальної навчальної задачі – повного засвоєння хімічних елементів та їх символів, передбачених програмою 8 класу. 

Одержавши завдання кожна група приступає до їх коментованого виконання. Спільно працюючи учні наглядають один за одним, консультуються один з одним, а потім взаємно перевіряють один одного. Блок оцінки і взаємоконтролю підкріплюється в кінці уроку контролем з боку вчителя шляхом проведення хімічного диктанту і турніром між групами “Хто знає більше хімічних елементів”. 

Крім однорідної групової діяльності учитель застосовує і диференційовану групову діяльність з різнорівневими завданнями для учнів з різними розумовими здібностями. 

З метою закріплення матеріалу та перевірки засвоєння основних термінів і пам'яті ми практикуємо розв'язування та складання учнями самостійно ребусів та кросвордів. 

Одним із методів активізації розумової діяльності учнів які застосовується на уроках хімії є використання саморобних таблиць і схем, динамічних моделей. Зокрема при вивченні теми “Вуглеводні” на уроках використовуються саморобні таблиці “Будова молекули метану“, “Будова етилену та ацетилену” та динамічні моделі “Утворення σ - зв'язку між атомами вуглецю”, та “Утворення π – зв'язку у молекулах ненасичених вуглеводнів”. 

Під час проведення практичних робіт учні користуються саморобними лотками на 25 хімічних речовин, а досліди проводять у пробірках, які в достатній кількості виготовили батьки учнів на Приладобудівному заводі в м.Заводське. 

Однією з форм активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії є підвищення питомої ваги самостійної роботи учнів на уроці, поєднання фронтальних, групових та індивідуальних форм роботи учнів. Ось приклад такого поєднання: хімічні елементи та їх символи – своєрідна азбука хімії, вивчення якої всіма учнями класу – запорука подальших навчальних успіхів школярів. Процес цей істотно поліпшується і прискорюється на його уроках з допомогою групового навчання малими групами. Малим групам пропонувались на одному із занять такі завдання: 

1. написати символи хімічних елементів: магнію, сірки, кисню, цинку, водню, свинцю, барію, бору, заліза, хлору. 
2. вказати назви елементів, символи яких: C, Cu, Pb, O, H, Ag, Na. 
3. Встановити відповідність між назвами елементів та їх символами: 
   1. Ртуть а)Са 
   2. Калій б)Al 
   3. Алюміній в)Na 
   4. Срібло г)K 
   5. Натрій д)Hg 
   6. Кальцій е)Ag

Однією з активних форм роботи з учнями старших класів є проведення усних журналів. Так в 11 класі було проведено журнал “Хімія та екологія”, який складався з 5 сторінок:

   1.Хімія і енергетика.
   2.Фотохімічний ефект.
   3.Парниковий ефект.
   4.Смог та озонова дірка.
   5.Проблема безвідходного виробництва.

При розв'язуванні розрахункових задач учитель часто вибирає матеріал місцевого значення: 11 клас – тема “Сахароза” – виробництво цукру на Лохвицькому цукрокомбінаті, 11 клас – тема “Спирти і ефіри” – виробництво спирту та медичних препаратів на Лохвицькому спирткомбінаті, 10 клас – тема “Мінеральні добрива”, – про роботу “Сільгоспхімії”.

При вивченні теми “Застосування нафтопродуктів” учитель проводить екскурсію на Асфальтобетонний комбінат, при вивченні у 8 класі теми “Розчини“, – екскурсію до сільської аптеки.

Немає коментарів:

Дописати коментар